مطالعهی تناسب در اندام انسان، از چندین هزار سال پیش مورد علاقه و توجه بوده و در طراحی انسان و فضای اطراف او اهمیت بالایی دارد. با بررسی این مطالعات می توان اطلاعات زیادی از جمله اندازه گیری های علمی زیبایی شناسی با ارزش های معنوی در طول تاریخ به دست آورد. ما در کار خود، علم آناتومی را بسیار ساده شده به کار می گیریم. اما با وجود این سادگی، شناخت آناتومی تأثیر زیادی در طراحی ما دارد. در زیر، اصول کلی و برخی مبانی کلی آناتومی و طراحی فیگور انسان عنوان می شود و شما می باید با مشاهدات و تمرین های بعدی خود توانایی خود را در این زمینه ارتقا دهید.
برای طراحی فیگور، روش های گوناگونی وجود دارد. عده ای طراحی را با مکعب ها، استوانه ها و دیگر احجام هندسی شروع می کنند و گروهی دیگر، ابتدا یک اسکلت طراحی می کنند و سپس روی آن پوست و گوشت می کشند.
روشی که در اینجا نشان داده می شود بر اساس خطوط و اتصالات اصلی اسکلتی است . با این نگرش که این خطوط اصلی، راهنمای ما برای طراحی اندام کامل است.
سر را می توان دایره ای فرض کرد که صورت از قسمت جلوی آن آویزان است.
برای طراحی بالا تنه دایره هایی در محل باسن و دایره های کوچکتری در محل شانه ها، بر روی خطوط اولیه کشید. یک مربع می تواند راهنمای خوبی برای طراحی قفسه سینه باشد.
دست را در آغاز مثل دستکش بدون پنجه با صفحاتی که به هم لولا شده اند بکشید. پس از رسیدن به تناسب درست، با خطوطی انگشت ها را نشان بدهید.
هنگام طراحی پایین پا، آن ها را مثل رد پا در نظر بگیرید و توجه کنید که اندام چگونه روی آن ها استوار شده است.
گاهی لازم است بخش هایی از بدن جلوتر یا عقب تر از دیگر اعضا نشان داده شود. برای این کار می توان بدن را مجموعه ای از حجم های مختلف فرض کرد که گاهی روی هم قرار گرفته، یکدیگر را می پوشانند. در برخی موارد رعایت نسبت اندازه ها اهمیت زیادی دارد.
از خطوط فرضی در محل شانه، زانو، باسن، قوزک پا، چشم، سینه و دیگر نقاط بدن میتوان به عنوان مرجعی برای جا انداختن یک اندام در فضا استفاده کرد. پس از کشیدن خطوط اصلی با تناسبات درست و وضعیت و حالت موردنظر، می توان عضلات و لباس ها را طراحی کرد.
روند طراحی فیگور
یکی از مهمترین نکات در طراحی فیگور بدست آوردن تناسبات بین اجزای بدن فیگور است….. که این نسبت ها را به نسبت اندازه سر فیگور بدست می آوردیم (مانند شکل)
چون مبنای اندازه گیری ما سر فیگور می باشد پس به ناچار باید از سر فیگور شروع به کشیدن بکنیم. که طبق آشنایی جزئی که از اسکلت انسان داریم شروع به طراحی جمجمه و سر فیگور میکنیم.
حال شما باید به نسبت گردی که برای رسم سر روی کاغذ کشیده اید اجزای دیگر بدن رو نیز طراحی کنید و قبل از شروع طراحی حجمی و سایه زنی فیگور ابتدا باید مطمئن بشید که به تناسبات درست رسیده اید.
برای این منظور بهتر است دقیقا از داخل بدن شروع و کم کم به بیرون بروید …. به عبارت دیگر باید مدل سیمی فیگور رو تجسم کنید و طراحی کنید … مزیت این کار در این است که اگر به تناسبات مناسب نرسیدید خیلی سریع با تغییر طول خطوط به نسبت های درست دست پیدا میکنید ماندد مثال های زیر